Laatst zaten Lisa en Merijntje weer eens te orakelen over barefoot schoenen. Over de zooldikte, over natuurlijke houding, over hoe je voeten ‘weer mogen voelen’. Over de waanzin dat de ‘stevige schoen’ de norm is als het gaat om ‘gezonde schoenen’. En ik? Ik zat erbij en dacht vooral: wat zijn die dingen toch vreselijk lelijk….
Maar hier komt de clou: dat is dus helemaal niet het punt.
Want ondanks dat ik ze zelf niet aantrek (en waarschijnlijk ook niet ga aantrekken tenzij een rolstoel het enige alternatief wordt), voel ik wél waardering voor het merk. Niet vanwege het design – maar vanwege haar waarden.

Als het verhaal maar klopt
Wat barefoot uitstraalt – bewuste keuzes, autonomie, natuurlijk bewegen, echt goed voor je voeten en houding – is superkrachtig. Het merk staat ergens voor. Niet omdat het toevallig een trend is, maar omdat het gelooft in wat het doet.
En dat is iets wat ik als merkstrateeg én als mens enorm kan waarderen. Zelfs als mijn eigen voeten liever in iets anders rondlopen. En tja, als die Barefoot X Nike Air Max uitkomen sta ik vooraan in de rij.
Tenzij het teenschoenen zijn. Dan hak ik mijn voeten er nog liever af.
Brrr, Star Trek
Hetzelfde heb ik met nerd-stuff. Marvel is heilig bij ons thuis (want dat heb ik bepaald) en ook Star Wars wordt zeer gewaardeerd. DC vind ik echt minder, Star trek ronduit vreselijk. Maar ondanks dat; zet mij in een kamer met iemand die een Star Trek-verzameling heeft, een kast vol DC comics, of eindeloze manga-series, en mijn nerd-hart slaat op hol. We delen namelijk de passie voor nerd-culture en de waarden die daarbij horen.
Waarom dit relevant is voor merken
Of het nu gaat om een design, website of marketingstrategie; allesdraait alles om dit inzicht: wáárden bouwen verbinding, niet triviale zaken zoals smaak. Onderzoek laat zelfs zien dat waarden, als het gaat om duurzame loyaliteit, belangrijker zijn dan functionele voordelen.
Merken durven vaak niet écht te kiezen voor hun waarden in de angst veel mensen níet aan te trekken. Maar heel misschien werkt het juist andersom en hoef je vanuit die waarden alleen maar het juiste product aan te bieden. Zoals die Barefoor-Nikies zonder tenen.
“Het is niks voor mij… maar ik voel dat het klopt.”
Het is misschien wel het mooiste compliment dat je een merk kunt geven.