Het Merkcollectief - Het team buiten 4

Gratis reflectie-checklist

Klopt jouw merk nog wel?

Je merk is, naast jou en je medewerkers, de ultieme representatie van je bedrijf. Het bepaalt hoe je overkomt, klanten aantrekt en je onderscheidt van de concurrentie. Een discrepantie tussen dat merk en je bedrijf zorgt voor een unheimlich gevoel; dingen kloppen niet. Je loopt vast in processen; van aanbod tot communicatie.

Dat is niet gek: een betekenisvol, sterk merk is meer dan een logo of een huisstijl. Het is de essentie van wie je bent als bedrijf of ondernemer, wat je uitstraalt en hoe je wordt ervaren. Dat moet kloppen, anders voelt het niet goed. En tegelijkertijd klopt het pas als alle nuances kloppen.

Die discrepantie kan op verschillende manieren ontstaan: bij de één voelt logo en huisstijl vanaf het begin al niet helemaal lekker, bij een ander blijkt de website na een tijdje niet te voldoen aan wat hij of zij nodig heeft. Wat we vaak zien, is dat bedrijven of ondernemers uit hun merk gegroeid zijn. Jarenlang ondernemen heeft een bedrijf volwassener gemaakt dan het merk doet denken.

Vergroot je inzicht

In deze gratis reflectie-checklist ontdek je hoe sterk je merk momenteel staat op drie essentiële merkonderdelen: marketing, design en website. Door de vragen te beantwoorden, krijg je inzicht in waar je merk krachtig is en waar verbetering mogelijk is.

Aan het einde van de test krijg je een totaalscore en advies over welke stappen je kunt nemen om je merk (weer) volledig in lijn te brengen met je visie en ambities.

Vul de reflectie-checklist in en kom erachter of je merk nog past.

Jouw naam(Vereist)
Email(Vereist)
Een helder en consistent merk trekt niet alleen de juiste klanten aan, maar zorgt er ook voor dat ze zich verbonden voelen met jouw verhaal. Wanneer je merkwaarden verweven zijn in elk aspect van je bedrijf, ontstaat er herkenbaarheid, vertrouwen en impact. Past jouw merk (nog) bij je?
Ja, volledigGedeeltelijkHelemaal niet
Kunnen klanten zowel aan jouw product als aan al je uitingen zien waar je voor staat?
Ervaar je een natuurlijke flow in je werkwijze?
Worden jouw kernwaarden benoemd in de reviews die klanten schrijven?
Komt jouw merkverhaal consistent naar voren in alle communicatiekanalen?
Maak je op waardenniveau contact met klanten, of vooral op product en prijsniveau?
Marketing draait om dienen. Marketing is niet een schil die je om je bedrijf legt om je product of dienst verkoopbaar te maken. Marketing is het zichtbaar maken van het feit dat je voor iets staat…. en je product of dienst het gevolg is van dat gegeven. Hoe sterk staat jouw marketing op dit moment? Past jouw merk (nog) bij je?
Ja, volledigGedeeltelijkHelemaal niet
Heb je serieuze marketingkennis aan boord?
Voelt je marketingplan als een natuurlijke verlenging van jouw bedrijfsdoelen en waarden?
Deel je waardevolle kennis die past bij je kernwaarden?
Brengt je marketingboodschap duidelijk over wat jouw unieke aanbod is?
Werk je gestructureerd aan je marketing, met duidelijke prioriteiten?
Het design van je merk is meer dan alleen een mooi logo of een aantrekkelijke website. Het gaat om een visuele identiteit die perfect aansluit bij wie jij bent en wat je bedrijf uitstraalt. Goed design is intuïtief, herkenbaar en functioneel. Weerspiegelt het design van je branding jouw werk, waarden, missie en visie?
Ja, volledigGedeeltelijkHelemaal niet
Als je kijkt naar je logo en huisstijl, denk je dan: “die passen precies bij mijn bedrijf!”?
Denk je dat je klanten al kunnen zien en voelen waar je voor staat op basis van logo en huisstijl?
Is je huisstijl overal consequent doorgevoerd?
Ondersteunt het design de inhoud en gebruiksvriendelijkheid?
Laat je het design van jouw website of andere huisstijldragers vol trots zien aan vrienden en familie?
Je website is vaak het eerste contactmoment met potentiële klanten. Een goede online aanwezigheid ondersteunt je communicatie en is essentieel voor je resultaten. Versterkt jouw website het succes van je merk?
Ja, volledigGedeeltelijkHelemaal niet
Draagt je website bij aan de resultaten die je voor je bedrijf wilt behalen?
Krijg je via je website passende leads of directe klanten?
Is je website goed vindbaar in Google en andere zoekmachines?
Is je website up to date, en kost het je weinig moeite om nieuwe inhoud te publiceren?
Voel je dat je website (nog) past bij jou en je merk?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Marketing

Design

Website