Het is zo mooi om mensen wat legoblokjes te geven, om daarna in mum van tijd een prachtig bouwwerk te zien.
Een aantal weken geleden hadden we de eerste strategische sessie met het Instituut voor Biografiek (een hulpmiddel binnen de coaching). Een mooie organisatie die mensenlevens verandert, maar online wel een moderniseringsslag kon gebruiken. Het is ook de eerste gezamenlijke klant voor Het Merkcollectief. We waren nog niet eens officieel gelanceerd, maar met deze klant wilden we graag al samen aan de slag!
In deze eerste sessie stonden een aantal zaken centraal:
- Uitvraag: wat is de why van de organisatie?
- Missie verscherpen
- Corporate story in 1 alinea: wat we doen, hoe en waarom in 1 pitch.
- Hoe gaan we het aanbod marketen? Hoe zorgen we dat potentiële kopers het aanbod snappen?

Het is mooi om te zien hoe het geven van één stukje, ervoor kan zorgen dat alles in elkaar valt. Want die why en die missie? Die waren er al lang. In de hoofden en harten van het kernteam, maar niet op papier.
Want hoewel de bestaande missie ging over het bevorderen van de biografiek en het instituut zelf, was de reden dat dat zo was wel degelijk gericht op het verbeteren van de levens van hun klanten. Zo’n mission statement, waarin het vooral om het eigen bedrijf of het product gaat, ontstaat niet standaard uit narcisme (al is dat vaak genoeg ook wel zo), maar kan ook gewoon ontstaan omdat het zo logisch voelt. Of omdat ‘het verbeteren van de wereld’ zo abstract of groot voelt. ‘Maar wie zijn wij om te denken dat we dat kunnen?’
Het enige wat wij tijdens deze sessie hebben gedaan, is vragen stellen. Sterker nog, met de vraag “Wanneer zou het Instituut compleet overbodig zijn geworden?”, ontstond de missie als vanzelf. Het team van Het Instituut voor Biografiek heeft vanuit die bevraging en enkele inzichten eigenlijk zelf een nieuwe missie, visie, kernwaardenpakket en corporate story kunnen maken.
Het is supertof om aan de zijlijn te mogen staan wanneer dingen ontstaan.
Soms zijn een paar kleine handvatten genoeg om een groot verschil te maken!