Casus

    Biografiek

    Het Instituut voor Biografiek biedt opleidingen en begeleiding voor zelfonderzoek in het vakbiografie. Biografiek helpt bij het begrijpen van de levensloop in relatie tot algemene menselijke ontwikkeling. Levensloopkunde en biografische gesprekskunst spelen hierin een belangrijke rol, waarbij verdiepende vragen en empathisch luisteren centraal staan. Dit biedt ruimte voor reflectie en nieuwe perspectieven op persoonlijke groei en levensbijdrage.

      Biografiek

      Het Instituut voor Biografiek biedt opleidingen en begeleiding voor zelfonderzoek in het vakbiografie. Biografiek helpt bij het begrijpen van de levensloop in relatie tot algemene menselijke ontwikkeling. Levensloopkunde en biografische gesprekskunst spelen hierin een belangrijke rol, waarbij verdiepende vragen en empathisch luisteren centraal staan. Dit biedt ruimte voor reflectie en nieuwe perspectieven op persoonlijke groei en levensbijdrage.

        ‘Hoe bieden we ons nieuwe modulaire aanbod aan?’

        De vraag

        Om in te spelen op de veranderde samenleving en markt heeft Biografiek ervoor gekozen hun opleiding modulair aan te bieden. In een wereld waarin mensen veel meer te kiezen hebben, wordt een 4-jarig commitment aan een volledige opleiding minder snel gemaakt. Grote vraag was; hoe bieden we dit nieuwe aanbod aan?

        De eerste behoefte lag bij een nieuwe, modernere en duidelijkere website, maar ook was er de wens om de huisstijl moderner te maken en beter door te vertalen naar alle uitingen. Op het gebied van marketing lag een adviesvraag, zodat er strategischer en doelgerichter gewerkt kan worden.

        Wat we hebben gedaan

        Marketingstrategie

        We zijn gestart met het begin van de marketingstrategie voor dit vernieuwde aanbod tijdens twee strategiesessies: het verscherpen van purpose, missie, visie, merk en kernwaarden. Vervolgens hebben we dit vertaald naar een marketingstrategie die Biografiek helpt om meer de taal van hun doelgroep te spreken én op de juiste plekken. Dat gaat over het overbrengen van het merkverhaal, maar ook om concrete zaken als het logisch uitleggen van het aanbod.

        Het Merkcollectief - Project Biografiek
        Het Merkcollectief - Project Biografiek

        Design

        Op basis van de moodboards gemaakt door Biografiek ontwikkelden we in de eerste fase van het designproces een nieuw kleurenpalet en een beeldtaal die voortkomt uit hun eigen theorieën en werkwijze. Bestaande huisstijlkleuren bleven deels behouden en werden aangevuld met nieuwe tot een rijk, veelzijdig palet. Het logo bleef, en de golvende (tijd)lijn kreeg een prominentere rol op de website.

        We kozen voor frisse, goed leesbare typografie. De fotograaf kreeg een duidelijke, flexibele briefing in lijn met de merkidentiteit, wat leidde tot treffende locatiebeelden die bijdragen aan de sfeer en beleving van de website. Zo ontstond er een moderne visuele identiteit die tegelijkertijd eer doet aan de geschiedenis en status van het instituut.

        Het Merkcollectief - Project Biografiek
        Het Merkcollectief - Project Biografiek
        Het Merkcollectief - Project Biografiek
        Het Merkcollectief - Project Biografiek
        Het Merkcollectief - Project Biografiek
        Het Merkcollectief - Project Biografiek

        Website

        Met de nieuwe marketingstrategie en design bouwden we de nieuwe website; het platform waar merkidentiteit en aanbod optimaal tot hun recht komen. Hij is zo ontworpen dat bezoekers eenvoudig informatie over Biografiek kunnen vinden en gestimuleerd worden om het ruime aanbod van workshops en modules te bekijken.

        Het werven van deelnemers is door een agenda met e-commerce oplossing, formulieren en mailinglijsten geautomatiseerd. De medewerkers zijn al tijdens de bouwfase getraind in het beheren van de website en al zijn functies, zodat deze duurzaam en toekomstbestendig blijft.

        ‘Jullie aanpak hielp ons om met zachtheid de verandering aan te gaan én te beargumenteren waarom die nodig was.’

        Instituut voor Biografiek over de samenwerking:

        ‘Jullie aanpak hielp ons om met zachtheid de verandering aan te gaan én te beargumenteren waarom die nodig was.’

        De samenwerking was helder, afgestemd en positief. Jullie waren geduldig en altijd betrokken. De begeleiding voelde actief en persoonlijk. Het was fijn om uitgedaagd te worden – daardoor werd het voor ons nog duidelijker waar we voor staan.

        De vragen die jullie ons gesteld hebben en de tools die jullie inzetten, werken zeer prettig. Het heeft ons geholpen om meer in verbinding te komen met de buitenwereld en doelgroep. De begeleiding voelde actief en betrokken.

        We leerden directer, korter en meer to the point schrijven. Dat was echt een eye-opener. De onderbouwde onderzoeken hielpen ons om écht aan te sluiten op onze doelgroep – dat vergde een mindshift, maar jullie begeleiding maakte dat mogelijk. De contentcoaching was een enorme steun bij het schrijven van content.

        De website voelt nu duidelijker en meer als één geheel – fris, helder en met veel potentie voor de toekomst en dat geeft vertrouwen om op door te bouwen met de marketing.

        We horen nu van mensen: ‘Het gaat nu over mij – wat ík krijg – en niet alleen over jullie.’ We kunnen nu zelf makkelijk afbeeldingen en teksten aanpassen. De structuur is logisch en overzichtelijk.

        De nieuwe look is fris en helder. De meeste mensen reageren enthousiast, sommigen moesten even wennen, maar dat hoort bij verandering! Het design sluit nu beter aan bij onze visie. Het voelt toegankelijker en spreekt onze doelgroep meer aan.

        Jullie aanpak hielp ons om met zachtheid de verandering aan te gaan én te beargumenteren waarom die nodig was. Dat bracht rust, helderheid en draagvlak. Er ontstond overzicht in de contentplanning en een duidelijke lijn in zowel de website als de nieuwsbrief.

        De visuele eenheid die jullie hebben ontworpen – van website tot social media – klopt tot in detail en versterkt ons verhaal. Over de modules hebben we nu het gevoel: “Je krijgt echt zin om ze allemaal te sparen.”

        Het proces bracht niet alleen een nieuwe website, maar ook nieuwe inspiratie om het Instituut voor Biografiek uit te dragen. We voelen dat er beweging in komt. Er is nieuwe energie en inspiratie om ons verhaal naar buiten te brengen. Dankzij de combinatie van doordacht design, sterke fotografie en frisse teksten zijn we nu klaar om te oogsten. Het bruist!

        We zouden jullie absoluut aanbevelen: de meerwaarde van het Merkcollectief zit in een pallet van vakkundigheid waarop je kunt vertrouwen.

        ‘Jullie aanpak hielp ons om met zachtheid de verandering aan te gaan én te beargumenteren waarom die nodig was.’

        Het Merkcollectief - Het team buiten

        Klant:
        Instituut voor Biografiek, biografiek.nl

        Marketing, design & website:
        Het Merkcollectief

        Fotografie:
        Lizet Beek

        Illustraties:
        Sec.ontwerpers

        Opgeleverd:
        Marketingstrategie, visuele identiteit, social media templates en een website met webshop

        Vragen en contact

        Wil je meer weten over ons, ons aanbod of iets anders? Maak dan een afspraak met ons. Bij ons geen droog koekje, maar kue lapis, spekkoek, of Zweedse fika bij de koffie!

        Het Merkcollectief - Merk Waardig Verbinden

        Marketing

        Design

        Website